Vaig assistir, com altres anys, tant al World Press Photo de
Perpinyà, dintre del Visa Pour L’Image, com a la presentació que es va fer al
desembre a Barcelona de la mateixa exposició.
Ja porto diversos anys comentant amb un bon col·lega, amic i molt bon fotògraf, Marc Mallol, el tema del retoc extrem de les fotografies. En un camp com el publicitari o artístic es pot arribar a entendre, però de cap manera en el periodístic.
Aquest any crec que s’han superat a sí mateixos. Han
presentat una imatge guanyadora que ja ratlla la irrealitat. Normalment, dintre
del World Press Photo, es manipulen moltíssim les imatges. L’eina “perfilador”
de Photoshop és la més utilitzada amb diferència, però s’acostuma a abusar de
moltes altres eines i filtres.
I com a mostra, un botonet: adjunto la imatge guanyadora i a
sota una altra que va fer un altre fotoperiodista, aquest darrer potser amb
menys contactes:
Paul Hansen |
Naamar Oman |
Com veiem, la diferència és abismal. Així com Paul Hansen
ens mostra la realitat totalment alterada a base de tota mena d’artefactes,
Naaman Oran ha mostrat la REALITAT tal i com és. Segurament ha “revelat” la
imatge, però és que qualsevol imatge RAW, que és així com s’anomena al negatiu
digital, ha de passar per aquest procés, de la mateixa manera que es fa en
procediments fotoquímics analògics. Tot i això, d’una imatge a l’altre hi ha
una gran diferència: l’honradesa.
Fausto Podavini. |
Prou ja d’abusar de filtres, qualsevol imatge susceptible de
portar un mínim excés de retoc hauria de ser automàticament desqualificada.
No estic en contra del punt de vista que pot adoptar un
fotoperiodista. De vegades, hi ha algun tema que pot ser tractat amb un cert
toc artístic, com fan de vegades els fotoperiodistes amb sensibilitat. És el
cas de Fausto Podavini sobre el tema de l’Alzheimer.
Les seves imatges s’han
impregnat de l’enfermetat i de la sensació de compartir el dia a dia amb
aquesta situació. El resultat és d'una força i una poesia indescriptible. I això sense ser escabrós ni extrem.Crec firmement que el fotoperiodisme, arribat ja a la majoria d'edat en el món digital, hauria de reflexionar, i molt, sobre la seva feina. I el World Press Photo també. Aquesta no és la primera fotografia "ultrarretocada" que ha presentat i premiat sense cap problema. Fa anys que això s'hauria d'haver aturat.
John G. Morris |
cares de nens-soldat alemanys que suposo que en aquell moment no era bo mostrar a les càmeres. Molts d'aquests nens-soldats van morir obligats pel règim nazi, i ningú no va fer res, perquè eren l'enemic.
Això també ens mostra, més de 60 anys després, que tant important és el que es mostra com el que no.
Per cert: ahir vaig tornar a anar a visitar l'exposició que sobre Joan Colom es fa al MNAC. Molt recomanmable. Ah, i sense retocs gratuïts!
Lluís Grifé.
Enllaços:
Visa Pour l'Image
Was the 2013 World Press Photo of the year faked?
Naaman Omar photos.
Fausto Podavini fotografies.
John G. Morris
Joan Colom al MNAC
No hay comentarios:
Publicar un comentario