martes, 29 de enero de 2013

Fotografia de vacances

Últimament trobava molts amics i estudiants que abans d'anar de vacances que em bombardejaven amb tota mena de preguntes en aquest sentit. no és per fer un lleig el que m'ha motivat a escriure aquest article, però d'aquesta manera m'estalviaré temps d'explicacions, i els faré entrar aqui perquè consultin tot allò que els amoïni. desprès, ja accepto preguntes.

Com a punt de partida he pres un article del número 187 de la revista Super Foto Digital, revista que tracta el tema fotogràfic molt sovint treient articles força interessants.

Quan fem un viatge, normalment la nostra intenció és que a través de les imatges que prenem poguem reviure l'experiència i compartir-lo amb els nostres familiars i amics. És important, per tant, ser clars i sintètica. Jo també he estat víctima de familiars armats de multitud de vídeos i fotos, recopilats sense cap criteri, formant tot un conjunt de material que ben bé es podria utilitzar per a torturar a un condemnat. Almenys en alguna trobada he tingut l'oportunitat d'assaborir un bon aperitiu  acompanyat de bona beguda, la qual cosa almenys et fa dissimular i fer una bacaina...

Dit això, la primera cosa que cal tenir en compte és que hem de pensar com si féssim una narració, documentar allò que veiem de la manera més clara possible. Allò que no surt NO EXISTEIX. Caldrà un criteri de selecció del que veiem i fotografiarem (quan tornem del viatge, el moment de seleccionar també serà important, de vegades allò que hem vist impressionant no ho sembla tant...) 

Aquests són els punts principals:


1.- Documentar-se: és important recopilar tota la informació possible del pais a visitar, des de dos punts de vista:
  • Geogràfic i de paissatge: veure fotografies dels llocs a visitar (de vegades millor que no, ens faria repetir les imatges...dependrà de la persona)
  • Tècnic: Assabentar-nos del clima que fa (referent a la humitat i temperatura - càmera estanca i tarjes Sandisk). També caldria saber la corrent que tenen (actualment gairebé tots els endolls serveixen, només tenir en cmpte l’adaptador anglès a Gran Bretanya i colònies. Tenir en compte també que l’equip haurà d’estar protegit de la sorra, l’aigua, la calor i el salnitre. Segons el preu de l’equip, ens podem plantejar assegurar el nostre material abans de viatjar. De vegades és millor deixar que et robin el material, si aquest es produeix a punta de pistola o de navalla i fa impossible la negociació amb l’assaltant.

2.- Fer fotografies, però sense tornar-nos bojos. És normal que la novetat faci que fem fotografies de manera indiscriminada, cal controlar-se. Al principi tindrem temptació de fer servir molt el zoom. A poc a poc ens adonarem que és millor treballar més en angular i distribuïnt millor les composicions. Això ens farà ser més propers (ideal per a compartir l’experiència amb l’audiència) i més agradables a la vista amb les composicions.


3.- No abusar de les fotografies sense ningú. És una experiència compartida i cal que els amics i nosaltres mateixos hi sortim. En el mateix sentit, cal que les persones que hi surtin estiguin dins el païsatge d’una manera no-artificial. (enquadrament, etc).


4.- Mitjans de transport. És molt maco poder compartitr les anades en els transports del pais, ja sigui aquest un cavall, un camell, un camió, vaixell o tren amb “solera” o qualsevol mitjà de transport fora del comú. Al fer fotografies des d’aquests mitjans cal utilitzar més l’angular i l’estabilitzador d’imatge.


5.- Visiteu mercats. Dóna una idea molt aproximada de les cultures de cada pais, i ens apropa a la població. De vegades podem tenir encontres de lo més curiós i agradable! Podem visitar no només mercats de menjar, sinó també tallers artesans o fires. Si en trobeu alguna, no perdeu la oportunitat.


6.- No oblideu els plans generals. Aquestes preses fetes des d’alçades, i fins i tot la vista des de la pròpia finestra, o inclús l’habitació, ens aportarà no només informació per a compartir, sino que farà que podem recordar molt millor l’experiència.

7.- Penseu abans de disparar. Observeu primer amb els vostres ulls, i a partir d’aqui decidiu el que és important. Cerqueu també el lloc des d’on fotografiar abans de disparar.


8.- Fotografia amb mal temps. És quan les fotografies poden sortir molt especials, donat que hi ha més saturació, tot i que caldrà protegir l’equip. Existeixen carcasses impermeables. En el cas de cameres blindades, si no plou molt no caldria. És recomanable tirar les fotografies en RAW, si això és possible. Aquest format ens permetrà “revelar” a casa la fotografia de manera més correcta de com ens reinterpreta la càmera en JPG. Això sí, anirà lligada a la capacitat del fotògraf per a treure-li el màxim profit.

9.- Tornar al lloc. De vegades, si tenim bon accés a un lloc emblemàtic i no ens ha fet el pes en la primera visita, podem fer una escapada a una hora diferent. Al ser diferent la llum, potser li trobem un altre “moment de llum” que faci que aquesta sublimi més que la primera que vàrem fer.


10. Ús del polaritzador. Ens dóna un nou punt de vista, saturant els colors i treballant els reflexes de manera selectiva. És una bona opció a l'odiosa tècnica del HDR.


11.- Nens. Normalment, es bo deixar que ells mateixos es situin. Passa sovint que els veiem en una actitud determinada. En aquests casos, s’ha de treu-re la camera i disparar, gairebé sense que se n’adonin. Han d’estar i sentir-se còmodes, si no surten forçats. Això també serveix per a la gent que normalment surt també forçada en fotografies de pose.




12.- Panoràmiques. Cada cop més, les càmeres inclouen aquesta possibilitat. En aquest cas, caldrà pensar a on començem i a on acabarem la nostra panoràmica. És bo agafar referències d’entrada i de sortida, perquè així farem que la sensació, en veure la imatge, sigui agradable.


13.- Personatges locals. És molt interessant comptar amb aquesta mena d’imatges, tant de gent que ens trobem i amb les quals intercanviem conversa, com aquells que ens cridin l’atenció. El respecte és la clau per a aconseguir-les.


14.- Festes, moviments i focs artificials. Aqui la clau serà la obturació. De vegades una imatge moguda d’una dansa tradicional o un esport local pot ser molt atractiu. La fotografia digital té aquesta avantatge, que ens permet fer proves amb diferents velocitats. Això també és aplicable als focs artificials.

Espero que us faci bon profit. Salut!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario